Isten hozta nálunk!
Önkormányzat
- Fejér Megyei Önkormányzat
- Duna-mente - Fejér megye különleges gazdasági övezet
- Nemzetiségi Önkormányzatok
- Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács
- Albensis Fejér Megyei Területfejlesztési Nonprofit Kft.
- Fejér Megyei Értéktár
- Fejér Megyei Foglalkoztatási Partnerség 2021-2027
- Fejér Megyei Foglalkoztatási Paktum
- Választás
- Kapcsolat
- Közérdekű adatok
- Fejér Megyei Klímastratégia és Éghajlatváltozási Platform
- Fejér megyei felzárkóztatás- politikai együttműködés fejlesztése
- kitüntető cím és díjak
- A 2021-2027 tervezési időszak stratégiai szintű előkészítése Fejér megyében
- A 2021-2027 időszak projektszintű előkészítése Fejér megyében
- Kincsestáj kerékpárút
- Fejér megyei identitás elősegítése térségi szemléletben
- Fejér megye és Tusnádfürdő testvérkapcsolata
- Mór-Bodajk kerékpárút
- E-önkormányzat
Foglalkoztatás
KÖZADATKERESŐ
Közhírré tétetik
Cél a mesterfogások elsajátítása
2011.06.14. 10:44
A készülő új közoktatási törvény, de a kormány által megfogalmazott 75 %-os foglalkoztatottság elérése okán is fontos téma a szakképzés. Tóth Erika, a Fejér TISZK Társulási Tanács elnöke nyilatkozott.
- Gyakran halljuk azt, hogy Magyarországon szakmunkáshiány van. Meghatározó ebben az általánosan jellemző demográfiai visszaesés, a kétkezi munka leértékelődése és az ezer sebből vérző szakképzési rendszer. A különböző foglalkoztatási statisztikák szerint alaphelyzet az, hogy 100 fő szakképzésbe beiskolázott tanuló közül 30 lemorzsolódik. Jellemző, hogy 70 végzett szakembernek mindössze egyharmada, azaz 21 fő helyezkedik el 9 hónapon belül a saját szakmájában – kezdte az elemzést Tóth Erika. - A szakképzés során megszerzett tudást, a gyakorlatban kell és lehet bizonyítani. A munkaerőpiac azt várja el, hogy a kőműves fel tudja húzni a falat, a pék meg tudja sütni a kenyeret. Ezért a szakképzés átalakításának egyik prioritásaként a gyakorlatorientált szakmai oktatás kap különös hangsúlyt. A gyakorlati óraszámok tervezett növelésével a tanműhelyi „védett” környezeten túl, a vállalkozások műhelyeinek valóságában is jut megfelelő idő az ismeretek, a „mesterfogások” elsajátítására. A cégek részvétele a szakmát tanulók képzésében jó befektetés lehet, ha nem úgy tekintik, hogy két évig van egy ingyen inasuk, hanem úgy, hogy két év után lesz egy jó munkatársuk. A szaktárgyak oktatása persze csak a megfelelő szintű, széles és stabil közismereti képzésre alapozva lehet csak eredményes – jelentette ki a társulási elnök.
Hozzáfűzte, a sikeres szakemberképzés a beiskolázásnál kezdődik. Ehhez illetve a szakmaválasztás befolyásolásához elengedhetetlen a munkaerő-piac jellemzőinek előrejelzése. A megfelelő adatokra, elemzésekre támaszkodó munkaerő-piaci trendek felvázolásával, a hiányszakmák népszerűsítésével a kívánatos mederbe lehet terelni a pályaválasztási döntéseket. A társadalom valamennyi szereplője számára alapvető érdek, hogy ott, olyan létszámban, olyan szakmában, olyan tartalommal legyen szakképzés, ahogy a gazdaság azt igényli.
- Alapvetően a szakképző intézmények és a gazdaság szereplői együttműködésének segítésére jöttek létre néhány évvel ezelőtt a Térségi Integrált Szakképzési Központok, röviden a TISZK-ek. Országosan összesen 84 TISZK működik, mely 598 szakképző intézményt tömörít, benne 267 ezer tanulóval. Az elmúlt időszakban lezajlott pályázati tevékenység révén, a TISZK-ek jelentős eszközfejlesztési és épület felújítási forráshoz jutottak. A most készülő szakképzési koncepció a TISZK-ek átalakításának lehetséges modelljeit is tartalmazza, azzal a céllal, hogy költség-hatékonyabb, kisebb adminisztrációs kötelezettségű és a gazdaság szereplőivel eredményesebb együttműködést megvalósító képzőközpontokká váljanak – mondta el Tóth Erika.